burger
loader
July 2022

Homo Faber NextGen - Homo Faber Fellowship - TRAINEE TESTIMONIAL 2022 

Clara Martínez Muñoz: de las bellas artes a la cerámica

Clara Martínez Muñoz, residente en Valencia, ha pasado seis meses como aprendiz del maestro ceramista Arturo Mora, descendiente de una familia de ceramistas, especializado en la técnica del reflejo metálico que se remonta a la época medieval. Arturo trabaja solo en su taller en Manises y por eso estaba encantado de tener la oportunidad de transmitir sus habilidades y conocimientos a la generación más joven. Clara, graduada en Bellas Artes con experiencia profesional en conservación y restauración, buscaba más experiencia práctica cuando surgió la oportunidad de participar en este proyecto de aprendizaje. A continuación, reflexiona sobre su estancia como aprendiz.

¿Por qué elegiste estas prácticas?

Retrato de Clara Martínez Muñoz

Mónica Romero Picó©Michelangelo Foundation

Elegí participar porque era una fantástica oportunidad para aprender de un maestro ceramista experimentado. Esperaba ganar la confianza y conseguir las habilidades necesarias para hacer de la carrera como ceramista una posibilidad real. Al trabajar con un maestro artesano consumado, sentí que me iba a beneficiar de la dirección y orientación de alguien que ya había pasado por el proceso de evolución, impulsando con ello mi planteamiento de aprender practicando.

 

¿Qué has aprendido de Arturo Mora? 

He podido conocer en detalle cada paso del proceso de fabricación de cerámica, especialmente el uso del torno y la técnica de pintura a mano. Pero lo más importante que he aprendido es a trabajar con rapidez y producir series de piezas. Arturo me ha enseñado que la repetición es una muy buena maestra, así como la importancia de una buena gestión del tiempo y la constancia.

 

¿Qué has aportado a la forma de trabajar de Arturo?

Creo que he sido capaz de aportar un enfoque diferente y algunas ideas contemporáneas, como modificar el diseño de una pieza para mostrar la técnica del reflejo metálico desde una nueva perspectiva y cómo fotografiar y promocionar sus piezas en los canales de redes sociales para encontrar un nuevo público para sus creaciones.

 

¿Cómo ves el futuro de la cerámica en España?

Soy muy optimista al respecto. Creo que cada vez se está prestando más atención a los productos hechos a mano. Se prefiere tener objetos únicos que son de buena calidad en lugar de imitaciones más baratas producidas en masa. En estos momentos, hay una creciente demanda de clases de cerámica. Todo esto me parece muy positivo, ya que la gente llegará a comprender mejor el complejo proceso de creación y, por lo tanto, verá la cerámica hecha a mano desde una perspectiva diferente.

 

¿Cuáles son tus planes de cara al futuro? 

Quiero abrir mi propio estudio donde pueda crear mis propias piezas de cerámica. Me gustaría que la gente viniera y viera el proceso de creación y también que aprendiera a hacerlo. Disfruto enseñando y compartiendo mi pasión. Esta experiencia me ha dado la confianza para ser independiente y me ha enseñado cómo afrontar los retos de la vida en un taller y a ser una artesana.

 

¿Es este oficio un camino viable para los jóvenes en España? 

Sí. Creo que sí. La artesanía está llena de posibilidades por explorar y es un campo con un gran valor porque supone la creación de productos atemporales de alta calidad. Pero las limitaciones del apoyo económico a los artesanos en España hacen que sea difícil mantener un taller en funcionamiento.


Notes for editors

 

michelangelofoundation.org

@homofaber

 

The Michelangelo Foundation for Creativity and Craftsmanship is a non-profit institution based in Geneva, Switzerland, which champions contemporary craftspeople worldwide with the aim of promoting a more human, inclusive and sustainable future. The Foundation seeks to highlight the connections between craft, the wider arts and the design world. Its mission is to both celebrate and preserve craftsmanship and its diversity of makers, materials and techniques, by increasing craft’s everyday recognition and its viability as a professional path for the next generations. From engaging educational programmes such as the Summer Schools, to its signature digital project the Homo Faber Guide and the international exhibition Homo Faber Event, the Foundation is fostering a cultural movement centred on master artisans and rising stars. michelangelofoundation.org

 

Fondazione Cologni dei Mestieri d’Arte is a private, non-profit institution founded in 1995. Based in Milan, it promotes cultural, academic and educational initiatives for the protection and diffusion of Italian artistic crafts. The Fondazione Cologni’s mission is to inspire a “new Renaissance” of the artistic crafts and rescue them from the threat of extinction. Many of its initiatives focus on young people and training future generations of artisansfondazionecologni.it

 

Asociación Contemporanea de Artes y Oficios (ACAO) is an association that promotes both traditional and contemporary Spanish crafts. They seek to protect Spanish craftsmanship, and use it to foster the development of culture, history and art and boost its economic benefits on the environment and tourism industry. Their main targets are to ensure an environment in which Spanish craftspeople can thrive and to aid them in having further commercial reach in Spain and internationally. The ACAO collaborates with similar institutions to ideate best practices; they assist with the development of commercial platforms for craftspeople; they organise seminars, forums and talks. Beyond this, they use media for widespread visibility for arts and crafts; they launch programmes that promote crafts and engage in research projects. Their collective expertise enables them to provide consulting services to artisans and ateliers. forodeartesyoficios.com

 

The Craft Project is a French non-profit association born out of the podcast which goes by the same name, which has been promoting French craftspeople and craftsmanship since 2018. The association has several aims: firstly, to create a community of artisans who collectively think of innovative strategies to build the futures of their crafts. Secondly, to raise awareness of craftsmanship among the general public by introducing them to materials and to beauty. Lastly, to encourage vocations by shedding light on exemplary destinies and adventures in the arts and crafts. thecraftproject.fr

 

La Tecnocreativa is a fashion and design school based in Madrid that focuses on entrepreneurship, management and sustainable development. It seeks to preserve the traditional crafts linked to the creative industries and marry them with new technologies. The school revolutionises training with a model that combines online learning, thanks to televisual technology, with in-presence seminars for certain courses.  A month-long course tailored to the Trainee to Professional programme was created with partner Assocíacion Contemporánea Artes y oficios for the participating students. latecnocreativa.com

 

Costa Crociere Foundation was created with the aim of disseminating and developing the values of the Costa Group through the management and financing of environmental and social projects with a common interest. A commitment that manifests in supporting and developing projects to assist communities they encounter on the Costa ships’ journeys, and which focus on environmental protection and the eradication of social inequity at a global level investing. They invest 100% of the donations they receive into projects to transform the daily work they do into a promise of happiness. costacrocierefoundation.com

Download pdf
Download all assets
available

Media centre

Clara Martínez Muñoz Trainee Mónica Romero Picó©Michelangelo Foundation
Clara Martínez Muñoz Trainee Mónica Romero Picó©Michelangelo Foundation
Arturo Mora Artisan Clara Martinez Muñoz Trainee Mónica Romero Picó©Michelangelo Foundation
Arturo Mora Artisan Clara Martinez Muñoz Trainee Mónica Romero Picó©Michelangelo Foundation
Access to Media Centre

Press contacts

WORLDWIDE

GA | Guga + Anil ga@GA.works

You may be interested in…